- Today we are going to develop two very important skills in the second language Speaking and Listening
The Skill for today will be Grammar
The Skill for today will be Grammar
The Skill for today will be Listening and Speaking
Here is another TED talk by Lizzie Velasquez, a woman with a very rare syndrome
After we heard it, we are going to talk about our own definitions of beauty
The Skill for today will be Grammar
The Skill for today will be Grammar
Here you got a video for a better understanding
The Skill for today will be Grammar
https://www.wordreference.com/
https://www.thefreedictionary.com/
The Skill for today will be speaking, writing and grammar
The Skill for today will be speaking, writing and grammar
- I wish + past simple = sometimes possible and sometimes impossible
- I wish + past perfect (had + past participle) = always impossible, it’s past
- Example: I studied French at school. I wish I had studied English as I could find a better job now (impossible to get-it’s past)
- I wish I ________________ speak English (can)
- I wish I ________________ a new car (have)
- I regret ________________ to the party as I saw my ex-wife (go)
- I wish I ________________ my father about failing my English exam as he is furious with me (tell)
- I wish I ________________ play a musical instrument (can)
- I regret ________________ you that you have an exam (tell)
- I regret ________________ engineering like my mother. I would be an engineer now like her (study)
- I wish I ________________ rich (be)
- I regret ________________ my house in Madrid, I don’t like the city, it’s quite noisy and stressing (buy)
- I wish I ________________ my house in Madrid, I don’t like the city, it’s quite noisy and stressing (buy)
The Skill for today will be listening, speaking and grammar
- In Christmas = at Christmas
- When finish Christmas = when Christmas finishes = recuerda seguir siempre en inglés la estructura de Sujeto + Verbo + Complemento
- When start Christmas = when Christmas starts = Sujeto + Verbo + Complemento
- I always have studied = I have always studied = los adverbios de frecuencia, cuando un verbo tiene dos partes (have + studied) se colocan en medio.
- I spend money in restaurants = spend + on
- Make them questions = ask them questions = en español, utilizamos el verbo hacer con preguntas, hacemos preguntos a alguien, pero en inglés debemos decir ask questions.
- From Internet = from the Internet = recuerda que con Internet siempre se debe decir el artículo the.
- I can’t stand the hot = I can’t stand the heat = hot no es lo mismo que heat, hot es un adjetivo y heat es sustantivo (el calor), por tanto, I’m hot y I don’t like the heat.
- Another thing I was worried was the weather = another thing I was worried about was the weather = cuando decimos estar preocupado por en inglés es be worried about, por tanto, la preposición, es necesaria, no se puede omitir, porque estás diciendo la cosa que te preocupa, que es weather. Otra cosa distinta es si no se dice: I’m worried = estoy preocupada, pero no digo por qué, en este caso, no se pone la preposición.
- That things = those things = ojo con los demostrativos, no mezclar singular con plurales.
- Fathers = es un error común decir fathers, en lugar de parents, ojo, sólo se tiene un padre, para incluir al padre y a la madre = parents!!!
- In the beach = on the beach
- I worked there during 5 years = I worked there for 5 years. La diferencia entre during y for es sencilla. Cuando tenemos un número es for y during con un periodo de tiempo, por ejemplo: during the summer I worked as a waiter / I’ve been working as a waiter for 3 years.
- The last year = last year = con last y next + expresión temporal, no se pone artículo the: last month, next week.
- I don’t know what is the solution = I don’t know what the solution is = estamos aquí ante una pregunta indirecta. Si no las recuerdas bien, te recomiendo esta explicación: http://lawebdelingles.com/nivel-a2/indirect-questions-en-ingles/
- I am in dangerous = I am in danger = dangerous es un adjetivo, mientras que danger es sustantivo. Estar en peligro es «be in danger».
- I arrived to Portugal in the morning = I arrived in Portugal = arrive at v. arrive in. Quizá te viene bien esta expliación: http://lawebdelingles.com/nivel-b1/cuando-usar-arrive-y-arrive/
- Chose pronunciado como /chuus/ = el infinitivo y presente de choose sí que se pronuncia con u larga, pero el pasado, chose, se pronuncia /chous/, con /ou/, /tʃəʊz/
- Money = se pronuncia /mani/, /ˈmʌnɪ/. ¿Te cuesta pronunciar esta palabra? Si la respuesta es sí, recuerda la canción de Cabaret, Money. En la Web del Inglés la tenemos puesta y explicada para que la practiques http://lawebdelingles.com/pronunciation/como-se-pronuncia-money-en-ingles/
- August = no se pronunca /au/, sino una /o/, /ˈɔːgəst/
- Village = ésta es una palabra que ya hemos tratado en la Web del Inglés, ya que es un error típico. Aquí la puedes trabjar, junto con otras palabras con el mismo patrón: http://lawebdelingles.com/pronunciation/reglas-de-pronunciacion-en-ingles-ejemplos/
- Cathedral = recuerda que th en inglés muchas veces se pronuncia como una z en español, por ejemplo, si piensas en la palabra thing, decimos /zink, y luego, la e se pronuncia como una i en esta palabra, por tanto, decimos: /kaziiidrol/, /kəˈθiːdrəl/
- Alternative = la a de esta palabra se pronuncia como una /o, / /ɒlˈt3ːnətɪv/
- Own = no se pronuncia /aun/, sino /oun/.
- Read como pasado simple y participio pasado se pronuncia con /e/, /red/, mientras que el infinitivo y el presente es con i larga, /riid/.
- Public = /pablic/, la /u/ se pronuncia /a/.
- Idea = la i se pronuncia /ai/, por tanto, /aɪˈdɪə
The Skill for today will be grammar
Diferencia entre for y since, ¿la conoces? This is the rule:
– For + period of time (not defined): durante o desde hace
Example: I have lived in Seville for 4 years = Vivo en Sevilla desde hace 4 años.
– Since + date (defined): desde
Example: I haven’t seen my best friend since September = No he visto a mi mejor amiga desde septiembre.
Exercise 1. Do we use for or since with the following time references?
We use if o whether when we are asking yes or no questions.
Aquí no importa cuál de los dos utilices.
Recordarte que las yes/no questions son preguntas que sólo se pueden responder con sí o no, por ejemplo: Do you like milk? Yes, I do OR No, I don’t.
Una pregunta que no es yes/no question, sería: What time do you finish work? At 8 = en este caso, la respuesta no puede ser sí o no, sino en este caso, lo que contesta a ‘what time’, las 8 en nuestro ejemplo. A estas preguntas se les llama en inglés wh-questions.
Dicho esto, vamos a ver unos ejemplos con el uso de if y whether.
- Can you take care of Tommy for me? = This is a reporting yes/no question = I don’t know yet whether / if I shall be able to look after Tommy during the Easter holidays or not.
- Is Paco still around? = This is a reporting yes/no question = I don’t know whether/ if Paco is still around.
- I wondered whether / if Paco had left the country as I hadn’t seen him for some time.
whether not if: cuándo usamos whether y no if:
1. after prepositions
2. before to infinitives
3. in whether…or not… constructions (or not se puede omitir)
4. whenever we start a sentence with the conjunction
- Whether I’ll get there in time for Henry’s lecture, I don’t know = sentence starting with the conjunction
- I can’t make up my mind whether to buy some new summer clothes now or wait until the prices go down = to infinitive
- There was a lot of discussion about whether Ringo should have his tongue pierced or not = preposition
- Whether we go by bus or by train doesn’t really matter. It’s bound to be a slow journey = Whether … or construction
- I’m going to spend all of granny’s money on a new kitchen whether you like it or not! = Whether … or construction
now we are going to understand what Likely means and how to use it
Likely es un adjetivo que indica probabilidad. Aunque veas que termina en -ly, es un adjetivo, no un adverbio, como en muchas otras ocasiones que las palabras acabadas en -ly son adverbios, por ejemplo, probably, slowly, quickly, etc.
Likely sigue la siguiente estructura:
– To be + likely + to infinitive
Examples:
1. It’s likely to rain = es probable que llueva
2. I’m likely to go to the beach = es probable que vaya a la playa/ puede que vaya a la playa
3. You’re likely to pass your English exam because you’re stuying hard = es probable que apruebas tu examen de inglés porque estás estudiando mucho/ seguro que apruebas tu examen de inglés…
Here you have quite a good example! 😉
Otra manera de expresar la probabilidad es con el adverbio probably, que funciona de otra manera, diferente a likely.
Ésta es la estructura:
– will + probably + infinitive
Examples:
1. It will probably rain
2. I will probably go to the beach
3. You’ll probably pass your English exam because you’re studying hard
Como ves, hemos hecho los ejemplos de likely con probably, que signfican lo mismo, pero la estructura es diferente.
Resumiendo, éstas son las dos estructuras:
- to be + likely + to infinitive
- will + probably + infinitive
Exercise: translation into English
1. Probablemente nieve mañana
2. Probablemente suspenderé el examen
3. Puede que salga con mis amigos esta noche
4. Probablemente cambie de trabajo
5. Seguramente voy al dentista
6. Es probable que haya mucho tráfico mañana
7. Probablemente habrá una huelga de educación
8. Seguro que hay muchos candidatos para el puesto
KEYS:
1. Probablemente nieve mañana: It’s likely to snow tomorrow OR it’ll probably snow tomorrow
2. Probablemente suspenderé el examen: I’m likely to fail my exam OR I’ll probably fail my exam
3. Puede que salga con mis amigos esta noche: I’m likely to go out with my friends tonight OR I’ll probably go out…
4. Probablemente cambie de trabajo: I’m likely to get a new job OR I’ll probably get a new job
5. Seguramente voy al dentista: I’m likely to go to the dentist OR I’ll probably go to the dentist
6. Es probable que haya mucho tráfico mañana: There is likely to be a lot of traffic tomorrow OR there will probably be a lot of traffic tomorrow
7. Probablemente habrá una huelga de educación: There is likely to be a strike on education OR there will probably be a strike…
8. Seguro que hay muchos candidatos para el puesto: There are likely to be a lot of candidates for the job OR There will probably be …
Como ves, en las oraciones 6, 7 y 8, queríamos expresar haber con probabilidad y para ello tenemos que hacer uso de there is y there are (hay) y después introducir el likely. Recuerda, si la cosa que hay es singular, entonces usamos there is y si es plural, there are.
Por último, os explicaré la otra estructura que se puede aplicar a likely:
– It is likely that + will + infinitive
Examples:
1. It’s likely that it’ll rain = es probable que llueva
2. It’s likely that I’ll go out this evening = puede que salga esta tarde.
3. It’s likely that there will be a strike on education = es probable que haya huelga de educación
The Skill for today will be grammar
Topic: Comparison
Objective: Identify, understand and apply stronger and weaker comparisons Keywords: independent, weaker, phrase Activities 1.Read the sentences. Circle the phrase that has a different meaning from the other two. Then complete the rules *I think independent movies are a lot/much/(a little) more interesting - I had to make it a little/ a lot/ bit shorter. -The final script was a little/ much/ far better than the first version Rules: -Use _______/________/ far to make comparative stronger -Use a bit/ _______ to make comparative weaker 2. Rewrite these sentences using the words in brakets * Snakes are more dangerous than bears (a lot) Snakes are a lot more dangerous tha bears -My brother is taller than me (a bit) -My new phon'es better than the old one (far) -Her nails are longer than yours ( a little) -The film's more exciting than the book (much) 3. Write sentences comparing these things. Use much/far/a lot, or a bit/ a little *Watching TV/reading a book (interesenting/easy) I think watching Tv is a lot more interesting than reading a book- and it's far easier, too -a mobile phone/ an MP4 player (useful/expensive) -gorillas/snakes (dangerous/beautiful) -English/Art (difficult/interesting) -my country/USA (big/beautiful)
The Skill for today will be grammar, reading and speaking
The Skill for today will be grammar, vocabulary and speaking